5. Dış dünyayı takip et, analiz et, uygulamalarına
hızlı bir şekilde dahil et
General Electrik’in efsanevi CEO’su Jack Welch ve Suzy Welch tarafından
yazılmış olan Kazanmak İsteyenler İçin Yanıtlar isimli kitapta, patron
yöneticiler için dış bilginin rekabet için ne denli önemli olduğunu şöyle
aktarmıştır: …”Bakın, strateji sadece genel bir yönelimdir-yeter ki- “işte bu”
dedirtecek bir fikre sahip olun. Strateji değişen pazar koşullarına göre tekrar
ele aldığınız ve tanımladığınız bir eylem hattıdır. Şirketlerin sadece beş
kilit sorunun yanıtını araştırarak fiilen bir strateji oluşturmaları mümkündür.
Rekabet alanı nasıl bir yer? Rakiplerimiz son zamanlarda neyle ilgileniyorlar?
Son zamanlarda biz neler yaptık? Geceleri uykumuzu kaçıran geleceğe ilişkin
olaylar ya da olası değişimler neler? Ve bütün bunlar veri alındığında, oyunu
kazandırıcı hamlemiz ne?”
Bir patron yönetici olarak şirketinizi iyi yönetebilmeniz için dış dünyada
olup bitenlerden haberdar olmak gerekir. Ancak sadece haberdar olmak yeterli
değildir. Aynı zamanda bu edindiğin bilgiyi analiz etmeli ve sonuçta elde
ettiğin bilgileri şirketini yönetirken kullanmalısın. Şirketler artık sadece
kendi içinde bulundukları sektör ya da pazardaki bilgilerle yönetilemiyor.
Günümüz rekabet koşulları her türlü bilginin takip edilip, kullanılmasını
gerektiriyor.
Çağımız bilgi çağı olduğu için şirketleri yönetirken de içinde olduğumuz
bilgi çağının gereklerini yerine getirmelisiniz. Ulaşabildiğiniz her
türlü dış veriyi takip edin, edindiğiniz bilgileri analiz edin ya da uzmanı
tarafından analiz edilmiş bilgiye ulaşın ve sonuçta bu bilgiyi günlük yönetsel
kararlarınızda ve operasyonel süreçlerinizde kullanın. Kendi şirketinizin
süreçlerine dahil edin.
6. Kendi TUDA’nı oluştur
“İyi, mükemmelin düşmanıdır.”
Bu söz, Jim Collins tarafından yazılan “İyiden Mükemmel Şirkete-kalıcı
başarıya ulaşmanın yolları” adlı kitaptan alınmıştır. Yazar söz konusu kitapta
patronların şirketlerini iyiden mükemmele doğru neden götüremediklerini
anlatmıştır. Şirketlerin büyük çoğunluğu mükemmel şirket olamıyorlar çünkü
onlar zaten gayet iyi şirketler. Zaten asıl sorunları da bu.
TUDA;
Tanımla, şirketindeki her şeyi tanımla. Ne yapılacak? Neden yapılacak?
Nasıl yapılacak?
Uygula, tanımladığın şeylerin uygulamaya geçmesini sağla
Denetle, tanımladığının nasıl uygulandığını denetle. Bunun için kendi
denetim mekanizmanı oluştur. Hatta onu da tanımla
Analiz et, denetim sonucunda elde ettiğin uygulama sonuçlarını analiz et.
Etki hatalı bir nokta varsa düzeltme imkanı bul.
Bu yöntem, bir patron yönetici olarak şirketinde kendi modelini oluşturmanı
ve oluşturduğun modele göre şirketini yönetmeni mümkün kılacaktır. Bu tanımlama
sırasında neleri koruyacağını, neleri değiştireceğini de tarif etmiş olacaksın.
Şirketinin mükemmelleşme yolunda tanımladığın öz değerleri ve temel hedefleri
korumalısın. Buna karşın küresel değerler ve operasyonel süreçlerle özel hedef
ve stratejileri değiştirebilirsin.
Jim Collins 5.düzey piramidi adı altında bir tanımlama yapmıştır. Bu
tanımlamada yazar yöneticileri beş düzeyde tanımlamıştır:
Birinci düzey yönetici; yeteneği, bilgisi, becerisi ve çalışmayı ortamına
uyum sağlayan karakteriyle üretken katkılarda bulunur.
İkinci düzey yönetici; ekip olarak hedeflerine varılmasını sağlamak
amacıyla bireysel yeteneklerini sürece katar ve ekipteki diğer üyelerle uyum
içinde çalışır.
Üçüncü düzey yönetici; önceden belirlene hedeflere varmak için insanları ve
kaynakları etkin bir biçimde organize ederek yönlendirir.
Dördüncü düzey yönetici; açıkça ifade edilmiş zorlu bir vizyona bağlıdır ve
kararlılıkla o vizyonu izler. Var olandan daha yüksek standartlara ulaşmak için
herkesi teşvik eder.
Beşinci düzey yönetici; kişisel planda alçak gönüllülük ile mesleki anlamda
sarsılmaz bir iradenin ilginç bir karışımı sayesinde kalıcı bir mükemmellik
hali sağlar.
Siz de kendi tanımlamalarınızı yapın ve onları uygulamaya geçirin.
7. Çevrendekilere liderlik et
Psikolog ve profesyonel Jonglör Michael Gelb, Leonardo da Vinci’nin ayırt
edici yaklaşımında yedi öğe bulunduğunu ileri sürmüştür. Bu sıralanan
özellikler da Vinci’nin her şeyi farklı görebilmesini ve sonuç olarak da farklı
şeyler düşünebilmesini sağlamıştır. Bu özellikler;
- Sonsuz
merak; öğrenmeye, daha iyi yanıtlar bulmaya ve fikirlerini resimlerinde
açıkça ifade etmeye ve yeni olasılıklar sunmaya duyulan doyumsuz bir
açlık.
- Daha
fazlasını görme; daha fazla ayrıntıyı değerlendirmek, perspektif ve
algılamayı yan yana koymak ve böylece daha iyi anlamak için bütün
duygularını kullanarak her şeyi farklı bir şekilde gözlemlemek
- Daha
büyük düşünme; sanat ve bilimi, mantık ve hayal gücünü değerlendirip
kapsamlı analizler yaparak bir yandan da sezgilerine güvenerek daha geniş
bir şekilde düşünmeyi başarıyordu.
- Bağlantılar
yapma; bağlantısı olamayanı bağlantılandırmak, doğal ve fiziksel dünya
arasındaki ilişkiyi kurmak için yeni yöntemler geliştirmiştir.
- Paradoksa
kucak açma; belirsizlikler üzerine kafa yorarak yeni yanıtlar bulmaya
çalışmıştır.
- Cesur
eylem; daima tezlerini kanıtlamaya çalışma, fikirlerini somutlaştırma ve
daha önce kimsenin yapmadığını yapma.
- Aydınlanmış
kafa; sürekli olarak fiziksel ve zihinsel zindeliği yenileme, yeni
fikirler saçmak için yeni dünyalar araştırma, işe köle olma değil tam bir
yaşam sürme.
Leonardo Da Vinci’nin başarısının arkasındaki sır bu maddelerde gizlidir.
Liderlik kolay değildir. Size ait olan, size özel olan bir şeylerinizin
olması gerekir ki çevredekiler sizi lider olarak algılansınlar. Bir patron yönetici
olarak kendi liderlik modelinizi geliştirmelisiniz. Geliştireceğiniz bu model
sizi yönetici lider olmaya doğru götürecektir. Lider doğulur mu, olunur mu
tartışmasına sakın girmeyin. Çünkü lider doğulur da sonradan olunur da. Günümüz
koşullarında şirketlerde lider yöneticilere ihtiyaç duyulmaktadır. Siz de
şirketinizin gelişimi için liderlik edin ve çevrenizde lider yöneticiler
oluşmasına yardımcı olun. Onun için gerekli olan şirket iklimini oluşturun.
Unutmayın, şirketinizdeki her yeni lider yönetici şirketinizdeki değişim ve
gelişime katkı sağlayacaktır.
Yorumlar
Yorum Gönder